Prijs van de Kritiek 2015 naar Johan Duisburg
Johan Doesburg kreeg woensdag 9 september 2015 de Prijs van de Kritiek 2015 uitgereikt. Dit gebeurde na het Grote Podiumkunstendebat in de RABO-zaal van de Amsterdamse stadsschouwburg tijdens het Nederlands Theaterfestival. Loek Zonneveld deed de laudatio. (Foto Hannah Hansen)
En die laudatio mocht er zijn. Op een even persoonlijke als enthousiaste manier keek Zonneveld terug op de 22 jaar dat Doesburg aan het Nationale Toneel verbonden was. Tot vermaak van de zaal en ook tot dat van zichzelf versprak Loek Zonneveld zich daarbij door het Voorhout – het adres van de Koninklijke Schouwburg – uit te spreken als ‘voorhuid’. Freud zou nooit ver weg zijn van het oeuvre van Doesburg.
De mensen die hij het vertrek van Doesburg bij het Nationale Toneel verweet, wenste hij ‘ernstige vormen van nachtrust vretende gewetensnood toe’. Maar gelukkig, Doesburg is pas zestig en kon nog een kwart eeuw mee. Voor de invulling van die kwart eeuw had Loek Zonneveld een heus, en niet kort, wenslijstje van projecten.
De mensen die hij het vertrek van Doesburg bij het Nationale Toneel verweet, wenste hij ‘ernstige vormen van nachtrust vretende gewetensnood toe’. Maar gelukkig, Doesburg is pas zestig en kon nog een kwart eeuw mee. Voor de invulling van die kwart eeuw had Loek Zonneveld een heus, en niet kort, wenslijstje van projecten.
Na de overhandiging van de Prijs, een bronzen sculptuur van Michiel Jansen, benadrukte Johan Doesburg dat het zijn eigen keuze was geweest afscheid te nemen, maar dat je je mocht afvragen of het Nationale Toneel hem dan maar zo moest laten gaan. Niet lang na alle de plichtplegingen stond de prijswinnarr weer buiten op het Leidseplein om te roken.
Joan Doesburg is door de leden van de KNT gekozen uit een shortlist van nominaties die weer door diezelfde leden aangedragen werden.
Uit het juryrapport:
‘Johan Doesburg is meer dan twintig jaar huisregisseur en artistiek leider geweest van Het Nationale Toneel in Den Haag. Hij maakte daar spraakmakende producties als Decadence, Mystiek Lichaam, Hamlet, Het Huis van Bernarda Alba en een aantal literatuurbewerkingen voor het theater. In zijn repertoire hopte hij van klassiek naar modern en naar nieuw geschreven stukken. Doesburg stapte het Nederlandse toneellandschap binnen met een rel: de verboden opvoering van Fassbinders Het vuil, de stad en de dood. Daarna liet hij constant van zich horen. Hij is Hagenees en wereldburger. Vorig seizoen nam hij afscheid met de marathonvoorstelling Genesis, gebaseerd op het eerste Bijbelboek. Groots en meeslepend theater, een uitroepteken achter een imposante carrière.’
‘Elke voorstelling van Doesburg draagt de kracht van zijn persoonlijke signatuur. Hij slaagt erin zowel indrukwekkend en visionair als intiem en persoonlijk drama te scheppen. Bovendien bezit hij een uitstekend oog voor de theatraliteit van teksten, of het nu Goethes Faust is, het omstreden toneelstuk van Fassbinder of Elementaire deeltjes van Houellebecq, Doesburg zoekt naar universele en politieke dimensies. Zijn werkwijze en visie zijn op on-Hollandse manier altijd groots.’
Uit het juryrapport:
‘Johan Doesburg is meer dan twintig jaar huisregisseur en artistiek leider geweest van Het Nationale Toneel in Den Haag. Hij maakte daar spraakmakende producties als Decadence, Mystiek Lichaam, Hamlet, Het Huis van Bernarda Alba en een aantal literatuurbewerkingen voor het theater. In zijn repertoire hopte hij van klassiek naar modern en naar nieuw geschreven stukken. Doesburg stapte het Nederlandse toneellandschap binnen met een rel: de verboden opvoering van Fassbinders Het vuil, de stad en de dood. Daarna liet hij constant van zich horen. Hij is Hagenees en wereldburger. Vorig seizoen nam hij afscheid met de marathonvoorstelling Genesis, gebaseerd op het eerste Bijbelboek. Groots en meeslepend theater, een uitroepteken achter een imposante carrière.’
‘Elke voorstelling van Doesburg draagt de kracht van zijn persoonlijke signatuur. Hij slaagt erin zowel indrukwekkend en visionair als intiem en persoonlijk drama te scheppen. Bovendien bezit hij een uitstekend oog voor de theatraliteit van teksten, of het nu Goethes Faust is, het omstreden toneelstuk van Fassbinder of Elementaire deeltjes van Houellebecq, Doesburg zoekt naar universele en politieke dimensies. Zijn werkwijze en visie zijn op on-Hollandse manier altijd groots.’