M Lab ontvangt de Prijs van de Kritiek 2010
Persbericht
Amsterdam, 20 november 2010
Het M Lab heeft zaterdagmiddag de 44ste Prijs van de Kritiek in ontvangst genomen in zijn eigen theater in Amsterdam-Noord. Deze prijs wordt ieder jaar uitgereikt door de Kring van Nederlandse Theatercritici (KNT). Koen van Dijk, algemeen en artistiek directeur van het M Lab, ontving de prijs in aanwezigheid van Frank Sanders.
De Kring van Nederlandse Theatercritici is een breed opgezet samenwerkingsverband van recensenten van theater, dans, opera en muziek. De leden stemmen elk jaar op een instelling of persoon die een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan de podiumkunsten in Nederland. De prijs bestaat uit een sculptuur van beeldend kunstenaar Michiel Jansen.
In een persoonlijke lofrede meldde Frank Sanders, dat directeur Koen van Dijk niet alleen jarenlang zijn leerling is geweest, maar daarnaast ook grafisch ontwerper. Als geen ander weet hij ,,wanneer te kiezen voor vorm, en wanneer voor inhoud’’. In zijn opsomming van de verdiensten van het M Lab, sinds de opening ervan in 2007, noemde Frank Sanders met name de belangrijke bijdrage aan de musicaluitvoering in Nederland. Terwijl elders het gevaar groot is dat musicals steeds grootser, want meeslepender, gemaakt worden, moeten in het M Lab inhoud en vorm met elkaar kloppen. ,,Musical is meer dan een helikopter die uit de lucht komt.’’
Theater- en musicalcriticus van de Volkskrant, Patrick van den Hanenberg, roemde als lid van de KNT de ongedwongen en goede sfeer in het M Lab en het gastheerschap van Koen van Dijk: ,,Officieel is hij het opperhoofd van het lab, maar hij is veel meer de primus inter pares, want de gezagsverhoudingen ademen een aangename Lurelei jaren zestig-sfeer uit. Een kleine staf. Iedereen is een keer per week bedrijfsleider: kijken of de ijskast is gevuld en de toegangsbewijzen innemen.’’ Zelf had hij het idee dat, ondanks op handen staande bezuinigingen in de culturele sector, ,,het M-Lab door de gedrevenheid, de inventiviteit, en de liefde voor het theater dat uit alle poriën van het gebouw spat ook deze pikdonkere nacht zal overleven.’’
In zijn dankwoord refereerde Koen van Dijk aan de demonstraties tegen de bezuinigingen op cultuur, die gelijktijdig op het Leidseplein plaats vonden. Het belang van kunst en cultuur is volgens hem niet op de eerste plaats de economische uitstraling. De waarde ervan ziet hij in de mogelijkheid die kunt en cultuur bieden om de werkelijkheid door de ogen van anderen te zien. Wie dat doet, realiseert dat er meer dan één waarheid is. En dit besef draagt bij tot verdraagzaamheid. ,,Afwijzen van kunst en cultuur leidt tot een grotere onverdraagzaamheid.’’
Na afloop werden de aanwezigen gevraagd zich te verzamelen in de foyer. Hier konden ze in een gezamenlijk geschreeuw uitbarsten dat werd gefilmd en direct werd doorgeseind naar het Leidseplein aan de overkant van het IJ.
Amsterdam, 20 november 2010
Het M Lab heeft zaterdagmiddag de 44ste Prijs van de Kritiek in ontvangst genomen in zijn eigen theater in Amsterdam-Noord. Deze prijs wordt ieder jaar uitgereikt door de Kring van Nederlandse Theatercritici (KNT). Koen van Dijk, algemeen en artistiek directeur van het M Lab, ontving de prijs in aanwezigheid van Frank Sanders.
De Kring van Nederlandse Theatercritici is een breed opgezet samenwerkingsverband van recensenten van theater, dans, opera en muziek. De leden stemmen elk jaar op een instelling of persoon die een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan de podiumkunsten in Nederland. De prijs bestaat uit een sculptuur van beeldend kunstenaar Michiel Jansen.
In een persoonlijke lofrede meldde Frank Sanders, dat directeur Koen van Dijk niet alleen jarenlang zijn leerling is geweest, maar daarnaast ook grafisch ontwerper. Als geen ander weet hij ,,wanneer te kiezen voor vorm, en wanneer voor inhoud’’. In zijn opsomming van de verdiensten van het M Lab, sinds de opening ervan in 2007, noemde Frank Sanders met name de belangrijke bijdrage aan de musicaluitvoering in Nederland. Terwijl elders het gevaar groot is dat musicals steeds grootser, want meeslepender, gemaakt worden, moeten in het M Lab inhoud en vorm met elkaar kloppen. ,,Musical is meer dan een helikopter die uit de lucht komt.’’
Theater- en musicalcriticus van de Volkskrant, Patrick van den Hanenberg, roemde als lid van de KNT de ongedwongen en goede sfeer in het M Lab en het gastheerschap van Koen van Dijk: ,,Officieel is hij het opperhoofd van het lab, maar hij is veel meer de primus inter pares, want de gezagsverhoudingen ademen een aangename Lurelei jaren zestig-sfeer uit. Een kleine staf. Iedereen is een keer per week bedrijfsleider: kijken of de ijskast is gevuld en de toegangsbewijzen innemen.’’ Zelf had hij het idee dat, ondanks op handen staande bezuinigingen in de culturele sector, ,,het M-Lab door de gedrevenheid, de inventiviteit, en de liefde voor het theater dat uit alle poriën van het gebouw spat ook deze pikdonkere nacht zal overleven.’’
In zijn dankwoord refereerde Koen van Dijk aan de demonstraties tegen de bezuinigingen op cultuur, die gelijktijdig op het Leidseplein plaats vonden. Het belang van kunst en cultuur is volgens hem niet op de eerste plaats de economische uitstraling. De waarde ervan ziet hij in de mogelijkheid die kunt en cultuur bieden om de werkelijkheid door de ogen van anderen te zien. Wie dat doet, realiseert dat er meer dan één waarheid is. En dit besef draagt bij tot verdraagzaamheid. ,,Afwijzen van kunst en cultuur leidt tot een grotere onverdraagzaamheid.’’
Na afloop werden de aanwezigen gevraagd zich te verzamelen in de foyer. Hier konden ze in een gezamenlijk geschreeuw uitbarsten dat werd gefilmd en direct werd doorgeseind naar het Leidseplein aan de overkant van het IJ.